reklama

Čo mi šepla ayahuasca: strachy preč, film neprichádza, pýtam sa- 2.

Ayahuasa je domorodé meno rýchlorastúcej tropickej liany Banisteriopsis caapi, čo v preklade znamená „liana duší". Šamanmi na celom svete je veľmi cenená pre jej obrovský potenciál liečiť na hlbinnej úrovni - fyzické i duševné bolesti. Zažil som ceremóniu s ayahuscou v ekvádorskom pralese uprostred primárneho lesa kúsok od mesta Tena. Rituál vykonal domáci šaman Don Luis, ku ktorému som sa dostal na odporúčanie československého páru Jána a Zuzky Rostlinkovcov (nie, ani naše mená nie sú náhodami, čo si myslíte, prečo Ondrej Kalamár píše také skvelé aforizmy?), ktorí žijú v pralese už nejeden rok. Touto cestou im za všetko ďakujem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Poďme znova do pralesa, kde si šaman k očisteniu ako prvú volá blonďavú Austrálčanku. Zuzka mu robí asistentku. Vždy v tichosti príde k osobe, ktorá má byť liečená, a vyzve ju, aby si sadla pred šamana. Kým Luis vykonáva v presne rovnakom slede očistné záležitosti, plne si uvedomujem, že rastlinka už zapôsobila. Začína mnou vibrovať, videnie sa zahmlieva. Cítim mierne pnutie v bruchu, prepadá ma strach. Je to moja prvá skúsenosť s touto rastlinou, neviem, do akej intenzity môže zájsť.

Prešiel som si toľko ako rockový muzikant. Vybavuje sa mi, keď sme raz na jednej chate zjedli hrianky opečené na marihuanovom oleji. Teraz už viem a otvorene priznávam, že úplne nevedome, bez hlbšieho zmyslu, s primitívnym cieľom mať zážitok - tak ako nás to učí moderná spoločnosť - zbierať krátkodobé, rýchle a plytké zážitky, ktoré majú pre náš duševný rast minimálny dopad. Vyprchajú a my hneď na druhý deň naháňame ďalší zážitok, len aby sme vyplnili naše prázdne vnútra. Snáď si raz ležiac na dne uvedomíme, že žijeme v biede a je čas pozdvihnúť sa k výšinám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď si THC (hlavná psychoaktívna zložka marihuany) pustíte do tela cez žalúdok, má oveľa dlhodobejšie pôsobenie, ako keď ju vyfajčíte cez sušinu. Hrianky na nás pôsobili veľmi dlho, asi pol dňa. Modlil som sa, nech to už odznie, pretože keď už ste raz pod vplyvom takéhoto niečoho, nepomôže vám už nič. Nie je to, ako keď sa priotrávite alkoholom a v nemocnici vám vypumpujú žalúdok. Teraz, sediac v pralese, som sa dostal presne k tejto hranici strachu, kedy neviem, či rastlinka je na začiatku alebo v strede pôsobenia. Neviem si nájsť miesto, raz otváram oči, krúti sa svet, inokedy sa zasa plne vnímam pohyb v mojich črevách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A vtedy mi to dochádza. "Tá rastlinka je inteligentná, kam zameriaš svoje myšlienky, tam dá silu! Áno, všetko je to o psychike!" A tak sa snažím plne sa koncentrovať na dialóg s ňou. "Milovaná rastlinka, vitaj u mňa. Dôverujem ti. Chcem sa vďaka tebe dozvedieť viac. Súvislosti z minulých životov, túžim sa pýtať na niektoré konfliktné situácie z môjho terajšieho života. Poskytni mi odpovede. Veci ohľadne liečenia plne odovzdávam do rúk Dona Lusia, dôverujem mu..."

Akonáhle začínam dialóg, strach začína rýchlo ustupovať. Som si na istom, že keby som to nezastavil, možno sa aj dovraciam. Áno, zbaviť sa všetkého strachu je veľmi dôležité, čím viac si začnete stav vychutnávať a plne veriť, že rastlinka si vás pritiahla, aby vám pomohla, udeje sa tak. A ja si skutočne začínam celý stav užívať. Vystieram si nohy, opieram sa o drevený plot, nachádzam si skvelú pozíciu, kedy mi telo šepká, že mu je dobre. Je čas dať do bavlnky aj dušu. Snažím sa sústrediť na meditáciu, už vôbec neotváram oči, aj keď šaman pri očisťovaní Austrálčanky vydáva zvuky, akoby z nej ťahal nedobré veci a potom ich zo seba dávil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko je ako má byť, prichádza búrka, blesky osvetľujú mystické miesto, ktoré chráni neviditeľná svietiaca klietka vytvorená šamanom, nad ktorou panuje obrovský biely lotos. Toto prirovnanie vyslovila Ninka ako videnie jedného muža z posledného retripu, ktorý absolvovala s Kvančom (Ján Rostlinka), a mne sa veľmi páči ako symbol toho, že sme v dokonalom bezpečí, niekto s viac, niekto s menej otvoreným vedomím. Zvedavým a dobrým bytostiam lesa je povolené prísť sa pozrieť, tie negatívne sa cez Luisom vytvorenú ochrannú sieť nedostanú.

Nastáva ďalšia fáza pochopenia a uchopenia nástroja, ktorý sa mi v tento okamih dostal do rúk. Nechávam v oblasti tretieho oka (akoby ste sa pri zažmúrených očiach pozerali do stredu vášho obočia) plynúť obrazy. Striedajú sa chaoticky, snažím sa ich triediť, ale nijak výrazne sa mi to nedarí. Až po nejakej chvíli neúspešne vedenej cielenej meditácie mi dochádza, že sú to len očakávania, presne tá istá prváčikovská naivita, keď som pri prvej mojej životnej meditácii očakával, ako vyletím z tela a moja duša bude lietať vesmírom držiac sa zlatej nite vedúcej k môjmu telu. Blbosť, fatálna kravina.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mením taktiku, začínam si volať situácie, začínam sa pýtať a rastlinka začína fungovať. "Presne tak, toto je moja cesta! Nesmiem čakať, čo príde, čo mi rastlinka naservíruje na podnose, lebo to bude len chuchvalec. Môžem sa pýtať, a tak sa dostanem ku konkrétnym veciam! Nemému dieťaťu ani vlastná matka nerozumie." A tak si spomínam na situácie, ktoré som prežil, a pýtam sa na odpovede.

Prvý väčší šok nastáva, keď si k sebe volám Ježiša, Mohameda a Budhu. Prvý ku mne prehovára Mohamed. Ide z neho pokoj, ale hlavne neuveriteľná múdrosť. Varuje ma, nech neurážam jeho náboženstvo. Trošku som zmätený, ale rešpektujem ho. Snažím sa nájsť pochopenie u Ježiša, ale ten nemení výraz svojej tváre. Žiari z neho láska. Žiari z neho NEUVERITEĽNÁ LÁSKA! Chcem ho objať, ale zrazu padám do neho. Kúpem sa v jeho srdci, kúpem sa v neopísateľnom oceáne lásky. Miluje ma, aj keby som ho veľakrát v mojom živote urážal, smial sa z neho, neveril v neho - bude ma milovať. Neusmieva sa, necítim z jeho tváre žiadne emócie, iba lásku. Vychádzam z neho, ale je bolestivé nebyť potopený v jeho láske, a tak sa do neho opäť ponáram. Bez náznaku najmenšieho odporu je znova pripravený prijať ma. Som z toho v šoku, idú mi zimomriavky po tele. Kto ste čítali moje romány, dobre viete, aký mám názor na cirkev a všetko to, čo ľudia narobili s odkazom tohto nádherného božieho syna. Mohol by ma kárať, ale Ježiš Kristus voči mne nemá ani jedno pokarhanie, miluje ma. Som z toho tak vykoľajený, že Budha, ktorý mi bol ako symbol osvietených ľudí vždy veľmi sympatický, ostáva stáť dlho bokom. Nie je v ňom však žiadne urazenie, či pocit ohrdnutia (to by tak bolo, aby sa z týchto duchovných autorít vynorili spomínané nálady). Pozerám sa na neho a čakám odpoveď, ktorá mi príde cez emócie. Láska a radosť. Objímam ho, smeje sa. Ide z neho taktiež obrovský prúd lásky.

Po tomto silnom zážitku už neváham a už sa iba pýtam. Dialógy neprichádzajú ľahko, vždy sa k nim musím prebiť cez hmlovinu. Nie, zle píšem, nie je to boj, je to čakanie. Chce to trpezlivosť, vyčkať, kým rastlina listuje v obrovskej vesmírnej knižnici, dohľadá spojenia s ľuďmi, ktorých si volám. Už chápem, prečo sa peruánski šamani smejú z nás, "civilizovaných ľudí" a našich kníh. Vybavuje sa mi dialóg, ktorý som pozeral na jednom videu na internete.

"To takto si predávate múdrosť?" pýtal sa prekvapene šaman a obzeral si knihu.

"Áno, takto. Keď niekto na niečo príde, napíše o tom knihu. Druhí ju čítajú a preberajú myšlienky, na ktoré by sami možno neprišli, a šetria si tak cestu," odpovedal Európan.

" Ale veď to je jeho múdrosť, je to jeho skúsenosť... ," chytil šaman knihu do rúk a podal ju so smiechom inému členovi komunity. "Počul si? Aká hlúposť..."

"A ako to teda máme robiť?" bol študovaný zmätený.

"Dajte sa do meditácie a pýtajte sa. Tam je skutočná pravda, jediná múdrosť," odpovedal mu jednoducho šaman.

V tomto stave tomu naprosto rozumiem.

Teraz, keď som s rastlinkou úplne na jednej frekvencii a uchopil som ju ako nástroj, si k sebe volám moju Sárku, dúhové dieťa lásky, ktoré nesmierne milujem. Veľmi mi chýba, chcem ju aspoň na chvíľu vidieť.

"Ocko, potrebujem sa hrať. Veľmi veľa sa potrebujem hrať," vraví mi.

"Moja milovaná, moja maličká, áno, viem, si veľmi vnímavá. Stále ti musíme niečo ukazovať, stále chceš všetko na tomto svete spoznávať. Vieš, si tu prvýkrát, je to tvoja prvá inkarnácia," vysvetľujem jej, ale hneď sa cez vesmír zrkadlím, že iba mudrujem a ona akoby na toto nebola zvedavá.

"Hraj sa so mnou, veľmi veľa sa so mnou hraj..."

"Sľubujem ti, Sárka Ráchel, že keď sa vrátim, budem sa s tebou hrať. Veľmi veľa sa s tebou budem hrať...," sťahuje mi srdce, "už len desať dní a opäť ťa objímem."

"Keď sa budeš so mnou hrať, naučím ťa, ako sa môžeš hrať s celým svetom," vyslovila a zmizla.

Stopercentne viem, že toto nebola moja myšlienka. Prišla priamo od nej. Srdce mi plače od radosti, koľká múdrosť v tak jednoduchej vete. Posledné roky sa snažím písať čo najjednoduchšie, ako len viem. V krátkych vetách sú najväčšie múdrosti. Priznávam, ešte mi to veľmi nejde. Ale v deťoch to je, takže sa teším, že sa mám od koho učiť.

Buďte šťastní, Hirax Aktivity Hirax (vstupné jeden úsmev):

20. 3. 2013, 8.03 - 9.00, rozhovor na Europa 2 - ranná show ZOO.

20. 3. 2013, 18:33, Bratislava, Premietanie a rozprávanie o Ekvádore, Cafe Stena na Trencianskej 47 - zastávka Ružová dolina, chodia tam trolejbusy 209, 207 bus 66, to je najbližšia zastávka (cca 10 metrov odtiaľ).
21. 3. 2013, 10:02, Senica, v Záhorskej galérii Jána Mudrocha, Sadová ul. 619/ 3. Kontakt: metodika@zahorskakniznica.sk

28. 3. 2013, 17:27, Martin, Kaviareň Kamala, Premietanie a rozprávanie o Ekvádore, Mr. Štefánika 5, Kontakt: 0905 354 762, Samostatný event: http://www.facebook.com/ events/500571676645924/

25. 4. 2013, 17:03, Martin, Turčianska galéria, Autorské poetické čítanie: Pavel Hirax Baričák, Ján Marton, Miroslav Kapusta a Ľubica Lju Mesárošová. Uvedie: Marián Grupač

3. 8, 2013, Kremnica, Meštiansky dom, Letný deň múzeí. Kontakt: kaida@centrum.sk. Čas bude upresnený.

19. 9, 2013, 17:07, Trenčín, Kaviareň FRANi. Kontakt: https://www.facebook.com/ pages/Kaviareň-FRANi/ 128174337251029


Pavel Baričák

Pavel Baričák

Bloger 
  • Počet článkov:  631
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ľudia majú neuveriteľnú schopnosť pripísať všetko, čo bolo napísané autorovi, že to na vlastnej koži aj sám prežil. Prehliadajú schopnosť vnímania, pozorovania sveta a pretransformovania ho do viet s úmyslom pomôcť druhým. Ale na druhej strane sa mi dobre zaspáva s pomyslením, že ostatok sveta na mňa myslí. Cudzí ľudia o mne vedia všetko, teda aj to, čo neviem ani ja sám. Ďakujem im teda za ich všemocnú starostlivosť! Buďte všetci šťastní, prajem Vám to z celého môjho srdca. Hirax <a data-cke-saved-href="http://blueboard.cz/anketa_0.php?id=754643" href="http://blueboard.cz/anketa_0.php?id=754643">Anketa</a> od <a data-cke-saved-href="http://blueboard.cz/" href="http://blueboard.cz/">BlueBoard.cz</a> Zoznam autorových rubrík:  Vždy pripravený!Šlabikár šťastia 3.Šlabikár šťastia 1.Šlabikár šťastia 2.Vzťahy (Úvahy)Tak plače a smeje sa životZachráňte malého Paľka!Po stopách komediantaSárka Ráchel BaričákováSex (Úvahy)NEVERŠOVAČKY (Básne)PRÍBEH MUŽA (Básne a piesne)SEKUNDU PRED ZBLÁZNENÍM (RománKÝM NÁS LÁSKA NEROZDELÍ (RománRAZ AJ V PEKLE VYJDE SLNKO/RomČESKÁ REPUBLIKA (CESTOPIS)EGYPT (Cestopis)Ekvádor (Cestopis)ETIÓPIA (Cestopis)FRANCÚZSKO (Cestopis)INDIA (Cestopis)JORDÁNSKO (CESTOPIS)KOSTARIKA (Cestopis)Mexiko (Cestopis)Nový Zéland (Cestopis)PANAMA (Cestopis)POĽSKO (Cestopis)SLOVENSKO (Cestopis)THAJSKO (Cestopis)USA (Cestopis)VIETNAM (CESTOPIS)

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu