reklama

Nechcem mať miesto srdca mrazák

Sedel som po večeri v jedálni môjho hotela v etiópskom meste Wukro. Oči mi behali po pokojných tvárach diskutujúcich černochov. Asi po minúte vychutnávajúc si pokoj som pohľadom pritiahol jedného z obsluhujúcich mladíkov. Prisadol si. Veľmi rád sa rozprávam s neznámymi ľuďmi. Dostal som do vienka klásť jednoduché a úprimné otázky. S túžbou komunikovať pravdepodobne aj umriem: - Nejde mi elektrina. Netečie ani voda. Včera všetko fungovalo, - začal som tému. Bol som v tejto zvláštnej, no prekrásnej krajine iba pár dní a niektoré súvislosti som ešte nechápal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

- Tu vo Wukro raz za týždeň vypnú prúd. Vždy v stredu, - vysvetlil mi milo chalanisko.

- Ja som Paľo. Ty sa ako voláš?

- Dodi. Volám sa Dodi, - odvetil mi mladý černoch so živými očami.

- Koľko máš rokov?

- Budem mať dvadsať. A ty?

- Mám tridsaťosem, - odvetil som.

- Vyzeráš mladšie... - vyslovil kompliment.

- Hehe, ďakujem. Aj ty vyzeráš mladšie, - povedal som usmiato a skutočne som nehral slušnosť. Podľa mňa ľudia čiernej pleti nestarnú, iba sa za živa mumifikujú. - Koľko pracuješ v tomto hotely? - dodal som otázku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Dva mesiace. Predtým som robil v najväčšom hotely v meste Mekele. Za predĺženie zmluvy chceli odo mňa päťtisíc birrov (okolo 250 Eur).

- Ako zálohu? - nechápal som.

- Nie. Jednorázovo... za prácu, že dostanem kšeft...

Stále mi nedochádzalo. Päťtisíc birrov je v tejto krajine ročný plat. V Etiópii totiž stačí vytiahnúť z vrecka sto birrové bankovky a ste okamžite považovaný za boháča.

- Ako dlho robíš tu? - neprestával som klásť otázky.

- Dva mesiace. Robí sa dvanásť hodín denne. Upratujem izby a večer som čašník. Som spokojný, - odpovedá mi vyrovnaným hlasom.

- Koľko zarobíš za mesiac?

- Dvesto birrov (približne 12 Eur), - odvetil. - Plus okolo sto-dvesto birrov na tipoch, - dodal vzápätí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Koľko ťa vyjde bývanie?

- Sto birrov. No bývam v Mekele. Dva dni som v Mekele, dva dni tu vo Wukro.

- Veď to precestuješ ďalších stopädesiat birrov, nie? - kalkulujem nahlas.

- Áno.

Prerátal som to behom sekundy. Na mesačné žitie mu zostalo zhruba desať Eur. Áno, v Etiópii je zhruba o polovicu lacnejšie žitie ako na Slovensku, ale aj tak sa tam zo vzduchu žiť nedá. Skúšal som to - chodil som po izbe, hltal vzduch, hrýzol ho, prehltal, ale hlad neprestával.

- Si ženatý, či bývaš ešte s rodičmi?

- Nemám rodičov, - odvetil smutne mladík.

Domyslel som si, že asi pochádza z detského domova, ale predbehol ma:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Mám dvoch bratov a jednu sestru. Každý bývame v inom meste.

- Stretávate sa?

- Nie. Nieto peňazí na cestovanie. Voláme si, - odvetil.

- Prečo nemáš rodičov? - vyšiel som s citlivou otázkou na tenký ľad.

Neodpovedal mi, iba ukázal dlaňami k nebu.

- Taký je život... Bývam v jednom dome. Platím si nájom...

Predstavil som si jednu z nespočetných kamenných chyží, ktorých som počas prvých dní cestovania po Etiópii videl na stovky. Špinavé, neútulné, priam na spadnutie. Ten chalan žil zo dňa na deň. Bez perspektívy finančného rastu, bez možnosti stretnúť sa s najbližšími. Chod životných udalostí mu vzal rodičov, nemal dokopy nič. Napriek tomu sa usmieval, čestne pracoval bez ilúzii „veľkej budúcnosti" a bez reptania skromne žil. A možno krajší život ako hociktorý z nás „neustále nespokojných milionárov" z vyspelej Európy. V to ráno som nadával, že ma v noci doštípala blcha. Teraz som začal v duchu ďakovať. Tebe, Dodi, že som pochopil. Všetko. Žijem nádherný život!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môžete mi v diskusii písať, nech neporovnávam Slovensko s najchudobnejšími krajinami sveta, ale nech radšej obrátim zrak napríklad na vyspelé Švédsko. No ja vo vnútri cítim, že ma viac láka otáčať sa k chudobným, roztrhaným a hladným, ako snívať, že raz budem mať v garáži tri bavoráky, dom plný zlata a miesto srdca mrazák.

Buďte šťastní, Hirax

Najbližšie aktivity Hiraxa:

Štvrtok 11. 02. 2010 o 17:05 hod., Martin, Kaviareň Kamala. Rozprávanie a premietanie o mojich potulkách Mexikom. 17:05 chytenie flekov a pozvanie na poslednú kávu či čaj, 17:29 odlet do Mexika... Prílet na Slovač približne okolo 18:57. Vstupné: jeden úsmev.

Piatok 19. 02. 2010 o 17:03 hod., Martin, Kocka Koncert Horárovi III. Vystúpia kapely LUNATIC GODS, PROTEST, EDITOR, ODPAD, HEELAWAITS a RODDATES. Benefičný koncert organizovaný ako spomienka Jarkovi "Horárovi" Vavrovi, spevákovi skupín Protest a Lunatic Gods. Výťažok poputuje na konto martinského občianského združenia „RAKOVINA".

Január - február 2010: Výstava Hiraxových fotografií z Etiópie v martinskej kaviarničke Kamala. Pozor, nejedná sa o žiadnu "galériu". Ide o 12 záberov, ktorými som sa snažil vystihnúť túto krajinu. Vstup samozrejme zdarma.

Nedeľa 21. 03. 2010 od 22:00 do 24:00, Rozhovor na rádiu Regina v relácii "Straty a nálezy".

Streda 10. 11. 2010 o 11:02 hod., Nitra, Krajská knižnica K. Kmeťka. Hirax - čítačka. Vstupné: jeden úsmev.

Pavel Baričák

Pavel Baričák

Bloger 
  • Počet článkov:  631
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ľudia majú neuveriteľnú schopnosť pripísať všetko, čo bolo napísané autorovi, že to na vlastnej koži aj sám prežil. Prehliadajú schopnosť vnímania, pozorovania sveta a pretransformovania ho do viet s úmyslom pomôcť druhým. Ale na druhej strane sa mi dobre zaspáva s pomyslením, že ostatok sveta na mňa myslí. Cudzí ľudia o mne vedia všetko, teda aj to, čo neviem ani ja sám. Ďakujem im teda za ich všemocnú starostlivosť! Buďte všetci šťastní, prajem Vám to z celého môjho srdca. Hirax <a data-cke-saved-href="http://blueboard.cz/anketa_0.php?id=754643" href="http://blueboard.cz/anketa_0.php?id=754643">Anketa</a> od <a data-cke-saved-href="http://blueboard.cz/" href="http://blueboard.cz/">BlueBoard.cz</a> Zoznam autorových rubrík:  Vždy pripravený!Šlabikár šťastia 3.Šlabikár šťastia 1.Šlabikár šťastia 2.Vzťahy (Úvahy)Tak plače a smeje sa životZachráňte malého Paľka!Po stopách komediantaSárka Ráchel BaričákováSex (Úvahy)NEVERŠOVAČKY (Básne)PRÍBEH MUŽA (Básne a piesne)SEKUNDU PRED ZBLÁZNENÍM (RománKÝM NÁS LÁSKA NEROZDELÍ (RománRAZ AJ V PEKLE VYJDE SLNKO/RomČESKÁ REPUBLIKA (CESTOPIS)EGYPT (Cestopis)Ekvádor (Cestopis)ETIÓPIA (Cestopis)FRANCÚZSKO (Cestopis)INDIA (Cestopis)JORDÁNSKO (CESTOPIS)KOSTARIKA (Cestopis)Mexiko (Cestopis)Nový Zéland (Cestopis)PANAMA (Cestopis)POĽSKO (Cestopis)SLOVENSKO (Cestopis)THAJSKO (Cestopis)USA (Cestopis)VIETNAM (CESTOPIS)

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu